Niet naar de dealer maar naar de deeleconomie

VNO-NCW artikel deeleconomie

Auteur: Frank den Hoed (Opinieblad Forum – VNO-NCW)

‘Als ik een presentatie moet houden over de deeleconomie, begin ik altijd met een beeld waarop je mijn kinderen ziet. Met daarboven de tekst ‘Samen spelen, samen delen’. Dat is de boodschap die ik mijn twee dochters probeer mee te geven.’ Harmen van Sprang van shareNL (platform voor de Nederlandse deeleconomie) vindt het belangrijk dat mensen kunnen delen. ‘We kijken nu heel erg naar de opkomst van de deeleconomie. Maar eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. Ook vroeger deelden we dingen met elkaar. Maar het is, voor een belangrijk deel door de technologische mogelijkheden van nu, veel gemakkelijker geworden. Kijk alleen al naar de mogelijkheden van apps. De drang naar duurzaamheid helpt ook een handje. En het is natuurlijk leuk als je door verhuur van je huis of je auto een centje kunt bijverdienen.’

Een niet te onderschatten factor is het sociale aspect. ‘Je hebt gewoon meer en intensiever contact met elkaar als je dingen met anderen deelt.’ Uit onderzoek van de Nationale commissie voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling (NCDO) blijkt dat de deeleconomie niet het domein is van de jongere generatie. Het onderzoek laat zien dat het delen ook veelvuldig buiten online platforms plaatsvindt.

De ontwikkeling van de deeleconomie gaat hard, constateert Van Sprang. ‘Toen ik begin vorig jaar mijn auto de deur uit deed, moest ik een kilometer fietsen om bij de dichtstbijzijnde deelauto te komen. Nu staat er eentje bij mij in de straat.’ En de ontwikkeling blijft niet beperkt tot de stad, benadrukt hij. ‘Het is een kwestie van tijd en ook het buitengebied is goed voorzien.’

Lees het gehele artikel hier.

 

Geef een reactie

