Ronde Tafel Deeleconomie

 

shareNL | Ronde Tafel Deeleconomie | 30 01 2014

Samen met de Belastingdienst en shareNL organiseerde Achmea een rondetafelgesprek over de deeleconomie. In een deeleconomie gaat het niet om het hebben, maar om het delen van gebruik.

Dit artikel is afkomstig van het intranet van Achmea.

shareNL, Thuisafgehaald, Snappcar, Floow2, Mud Jeans, de Belastingdienst, gemeente Amsterdam, Amsterdam Economic Board, het Ministerie van Economische Zaken en Achmea deden mee aan het gesprek op 30 januari. Door de combinatie van deelinitiatieven, Achmea en overheidsinstanties, kon vanuit verschillende perspectieven gekeken worden naar de mogelijk impact van de deeleconomie op verschillende vlakken.

Niet het hebben maar het delen van spullen staat centraal 
Ruben Geuke, underwriter Zakelijke Mobiliteit van de divisie Schade & Inkomen, was bij het gesprek. Hij deed bij Achmea al ervaring op met het onderwerp toen Snappcar contact zocht om hun dienstverlening, het delen van auto’s, te kunnen verzekeren. “In de deeleconomie staat bezit niet meer centraal”, zegt hij. “Ondanks de individualisering van de maatschappij hebben steeds meer mensen tegenwoordig behoefte aan solidariteit, verbinding en sociaal contact. Mensen worden zich ook steeds bewuster van hun impact op het milieu en hun omgeving. Een goed voorbeeld van de deeleconomie is iemand die zegt: ‘Ik heb geen boor nodig, maar een gat in de muur.’ Je kunt dus ook gewoon een boormachine lenen, in plaats van een boor te kopen.”

Deeleconomie: nieuwe trend
Ruben: “Of neem het voorbeeld van een 80-jarige vrouw die vereenzaamde in haar huis omdat zij slecht ter been was en de deur bijna niet meer uit kwam. Zij volgde een cursus internet, begon op internet en zag het initiatief van Thuisafgehaald. Ze zag een maaltijd van één van de buurtbewoners en meldde zich aan. Hierdoor kwam ze in contact met deze buren, wat uitmondde in een vriendschap. Ook andere buren sloten zich aan en deze vrouw kwam hierdoor uit haar sociale isolement. Nu heeft ze vier dagen per week contact met verschillende buurtbewoners. Tijdens de ronde tafelbijeenkomst hebben we gezocht naar oplossingen en ideeën om te kijken hoe ieder vanuit de eigen rol zich verder kan voorbereiden op de komst van dit nieuwe tijdperk. Alle partijen waren enthousiast. Zij zien ook die trend en de mogelijkheden in samenwerking om dit te ondersteunen.”

90 procent van de tijd staan auto’s stil
Tijdens de rondetafelsessie gaf ShareNL een presentatie die interessante feiten naar voren bracht. Er zijn 8 miljoen auto’s in Nederland. En 90 procent van de tijd staan deze auto’s stil. Dus is er efficiënter gebruik van auto’s mogelijk en ook nodig. Daarnaast heeft elk huishouden gemiddeld ongeveer € 3.000,- aan ongebruikte spullen in z’n woning, terwijl mensen uit de buurt hier misschien wel naar op zoek zijn om tijdelijk te lenen of huren. Breng de mensen bij elkaar en je hoeft veel minder te kopen, omdat het op die manier beschikbaar is. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 84 procent zou meedoen of al meedoet aan minstens 1 voorbeeld van deeleconomie. Daarom richt Achmea zich op het uitwerken van deelconcepten en het verzekeren daarvan.

Ook leaseauto’s Achmea efficiënter gebruiken
Ruben: “Als maatschappelijk verantwoorde en betrokken verzekeraar wil Achmea graag een rol hebben in de deeleconomie en daarin zelfs het voortouw nemen. Dit is niet meer een ‘ver van mijn bed show’. Ook leasewagens van Achmea-medewerkers waarmee medewerkers naar een vestiging komen, kunnen gebruikt worden door anderen die een dag of een halve dag op pad moeten. Vaak staat een deel van die auto’s de hele dag maar stil op een parkeerterrein, terwijl andere medewerkers weer extern een auto huren. Volgens mij kan dit veel efficiënter.”

‘Geen naïef idealisme’
Ook collega Peter de Groot van het programma Klantbelang Centraal deed mee aan het rondetafelgesprek. “Zoals we hier met elkaar in gesprek zijn, bewijst voor mij dat de deeleconomie geen naïef idealisme is, maar vorm wordt gegeven vanuit bloedserieuze initiatieven die aansluiten op de ontwikkelingen in de maatschappij, en waarvan de maatschappelijke relevantie aanwezig en tastbaar is op tal van terreinen. Ons gesprek geeft energie, inspiratie en verbindt en maakt dat Achmea als partner hierbij graag betrokken blijft.”

Bron: Achmea intranet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s