Onderzoek Amsterdam deeleconomie

shareNL | Het Parool | 05 10 2013Afgelopen week kwam het onderzoek van Pieter tijdens verschillende gelegenheden aan bod. Een aantal mensen vroegen naar de Nederlandse versie van de thesis, helaas bestaat die niet! Daarom hier een Nederlandse samenvatting.

Het afgelopen halfjaar interviewde Pieter van de Glind 20 gebruikers van drie verschillende deelplatformen (Thuisafgehaald, Peerby en Konnektid) over hun motieven. Vervolgens testte hij de bereidheid van 1330 Amsterdammers om deel te nemen aan de deeleconomie. De gekozen voorbeelden uit de deeleconomie zijn; objecten (boor of fiets), auto’s, ritten, maaltijden, tuinen, accommodatie en vaardigheden. Tot slot onderzocht hij de motieven die de 1330 Amsterdammers hebben voor het willen deelnemen aan de deeleconomie. De respondenten waren bijna allemaal 35 jaar of ouder en voor 96 procent van hen was de deeleconomie nieuw.

De resultaten laten een behoorlijke bereidheid zien. Er is variatie tussen de verschillende voorbeelden van de deeleconomie maar gemiddeld wil 43,8 procent deelnemen als gebruiker (dus iets lenen, huren, kopen van een ander) en 31,9 als aanbieder (dus iets uitlenen, verhuren, verkopen aan een ander). Maarliefst 84,1 procent van de respondenten zou op zijn minst aan één van de gevraagde voorbeelden mee doen. Twee op de drie respondenten zou een buurtgenoot mee laten rijden en vier op de vijf respondenten zou zijn boor uitlenen aan een buurtgenoot. Een overzicht van alle resultaten staat in tabel 1.

 TABEL 1

Gebruiker

Aanbieder

(Heel) groot neutraal (Heel) groot neutraal
Object

50,7 %

13 %

52,2 %

11,6 %

Auto

37,5 %

13,9 %

24,6 %

12,4 %

Rit

54,9 %

18,3 %

66,1 %

11,6 %

Maaltijd

25,6 %

19,6 %

17 %

13 %

Tuin

27,8 %

10,8 %

14,3 %

10 %

Accommodatie

58 %

14,2 %

13,1 %

9,7 %

Vaardigheid

52,2 %

18 %

35,9 %

22,9 %

Er zijn veel verschillende motieven om deeleconomie platformen te gebruiken. Respondenten vinden het fijn om een ander te helpen, leuk om de buurt beter te kennen en ook fijn om gewaardeerd te worden. Daarnaast is het besparen dan wel verdienen van geld belangrijk en speelt ook het verminderen van de impact op het milieu een rol. Ook aanbeveling wordt aangeduid als belangrijke reden om je in te schijven bij een deeleconomie platform. Verder is vertrouwen van buurtgenoten belangrijk. Tot slot helpt het ook als respondenten al ervaring hebben met online marktplaatsen zoals Marktplaats of offline marktplaatsen zoals tweedehands winkels.

In het onderzoek is rekening gehouden met een aantal demografische factoren. Hieruit blijkt dat hoger opgeleiden meer geneigd zijn deelplatformen te gebruiken. Hetzelfde geld voor vrouwen ten opzichte van mannen. Bij een hoger inkomen gaat de bereidheid licht omlaag. Interessant is ook de hoge bereidheid van verschillende allochtone bevolkingsgroepen. Het belangrijkste resultaat is dat ook mensen van 35 jaar en ouder graag deelnemen aan de deeleconomie. Dit is belangrijk omdat sommigen geloven dat de deeleconomie een product van en voor de digitaal opgegroeide millenials zou zijn (20 tot 35 jaar). Dit onderzoek laat zien dat de deeleconomie potentieel heeft binnen alle demografische groepen.

Verschillende mensen willen om verschillende motieven gebruik maken van een grote variatie aan deeleconomie platformen. Het is juist deze variatie aan mensen, motieven en mogelijkheden die het fundament vormen van de deeleconomie. Aan de hand van de bevindingen van dit onderzoek mag er gezegd worden dat de snel groeiende deeleconomie hard door zal groeien de komende jaren. Dit wordt nog eens ondersteund door het feit dat gemiddeld 90 procent van de respondenten geen van de bestaande deelplatformen kent. Dit is een steun in de rug voor deze platformen. Dit groeipotentieel is mooi voor iedereen die al ‘deelt’ en ook voor degene die dat nog gaan doen in de nabije toekomst. Het is immers zo dat hoe meer mensen spullen en diensten delen, hoe meer er ook beschikbaar komt voor iedereen. Zo worden we dus allemaal steeds rijker, worden buurten fijner en veiliger, en laten we een gezonder milieu achter voor toekomstige generaties.

Tot slot duidt dit onderzoek op een fundamentele verandering in de maatschappij. De deeleconomie is en wordt een fundamenteel onderdeel van de ‘participatie’ maatschappij die in de eerste troonrede van koning Willem Alexander benoemd is. Daarom is het belangrijk dat overheden kennis nemen van de deeleconomie en tot een optimaal beleid komen om de win-win-win situatie die deze nieuwe participerende economie biedt, zo goed mogelijk te benutten. Ook is er meer onderzoek nodig naar zowel de potentie van het delen als ook de fricties tussen de geldeconomie en huidige wetgeving. Tot slot is het voor ieder bedrijf aan te raden om te achterhalen wat de deeleconomie te bieden heeft voor toekomstige businessmodellen. De frontrunners van vandaag zijn de koplopers van morgen.

De complete thesis (Engelstalig) is te vinden via de volgende link:

http://bit.ly/sNLCC

Voor meer informatie:
Pieter@sharenl.nl

Twitter: @P_vd_Glind

Dit artikel is eerder gepubliceerd op: www.deeleconomie.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s